ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گزارشی از برطرف نشدن نیاز شکر و روغن واحد‌های تولیدی | قصه تلخ شکر

  • کد خبر: ۶۷۶۳۵
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
گزارشی از برطرف نشدن نیاز شکر و روغن واحد‌های تولیدی | قصه تلخ شکر
واحد‌های صنایع تبدیل غذایی زیادی در استان و مشهد مستقر هستند که تامین نشدن شکر و روغن آن‌ها سبب می‌شود هزینه تمام شده شان افزایش بیابد. همین افزایش هزینه تمام شده، درنهایت بر روی مصرف کننده تأثیر می‌گذارد.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ شاید تب وتاب روغن و شکر کمی در بازار مصرف کننده‌های خانگی خوابیده باشد، اما کمبود سهمیه این دو کالا در خراسان رضوی یکی از مشکلات اساسی این روز‌های حوزه تولید است. بسیاری از کارگاه‌های شیرینی پزی، تولیدکننده‌های صنعتی کیک و کلوچه، تولیدکننده‌های شکلات و دیگر صنایعی که در مواد اولیه خود نیاز به روغن و شکر دارند، با مشکلات جدی مواجه شده اند.

 

آن طور که فعالان این حوزه می‌گویند، سهمیه این کالا‌ها با نرخ مصوب فقط حدود ۳۰ درصد نیاز آن‌ها را برطرف می‌کند و آن طور که رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان می‌گوید، واحد‌های تولیدی برای تامین این نیاز به در بسته خورده اند.
حسن حسینی دراین باره به شهرآرانیوز می‌گوید: ما این موضوع را به مسئولان اعلام کردیم؛ با اینکه در بازار آزاد شکر و روغن به وفور وجود دارد، کمبود این دو کالا یکی از مشکلات بزرگ واحد‌های تولیدی است که در مواد اولیه خود نیاز به روغن و شکر دارند.


او با اشاره به حضور چندی پیش عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت، در مشهد می‌افزاید: قرار بود نیاز واحد‌های تولیدی به روغن و شکر به هر اندازه که باشد، تامین شود. حالا پس از آنکه به آدرس‌هایی که به ما داده اند رفته ایم، اصلا جواب نمی‌دهند و به در بسته خورده ایم. مسئولان این حرف‌ها را در رسانه‌ها اعلام می‌کنند، اما ما نمی‌بینیم که اجرا شود.


به گفته رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان، تاکنون در بهترین شرایط بین ۳۰ درصد نیاز واحد‌های تولیدی تامین شده است. حسینی تاکید می‌کند: واحد‌های صنایع تبدیل غذایی زیادی در استان و مشهد مستقر هستند که تامین نشدن شکر و روغن آن‌ها سبب می‌شود هزینه تمام شده شان افزایش بیابد. همین افزایش هزینه تمام شده، درنهایت بر روی مصرف کننده تأثیر می‌گذارد.

گزارشی از برطرف نشدن نیاز شکر و روغن واحد‌های تولیدی | قصه تلخ شکر

 

سهمیه جوابگو نیست

مدیرعامل یکی از کارخانه‌های تولید روغن در استان درباره وضعیت تامین روغن مورد نیاز کارخانه خود به شهرآرا می‌گوید: در فروردین ۵۰۰ تن روغن به کارخانه ما اختصاص دادند که فقط ۲۰ درصد ظرفیت کارخانه را شامل می‌شود.


علی رضایی ادامه می‎ دهد: یک حواله ۵۰۰ تنی نیز برای اردیبهشت صادر شده که هنوز حمل نشده است. او پیش از این گفته بود که سهمیه روغن خام استان به دیگر کارخانه‌های تولید روغن در خارج از استان می‌رود که بعد از تولید به صورت کامل جذب استان نمی‌شود و همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در بازار شده است.


رئیس اتحادیه صنف شیرینی ساز، شیرینی فروش و کافه قنادی مشهد نیز درباره مشکل این صنف در زمینه کمبود وجود روغن و شکر به نرخ مصوب می‌گوید: به غیر از شیوع کرونا و تعطیلی‌های پی درپی شیرینی فروشان، تامین مواد اولیه یکی دیگر از مشکلات اساسی این صنف است. شیرینی پزان مجبورند بیش از ۷۰ درصد نیاز خود به مواد اولیه را از بازار آزاد تهیه کنند.
به گفته محمد فرزانی در ۶ ماه اخیر حدود ۲۰ درصد از ۵۰۰ تولیدی شیرینی به دلیل مشکلات مختلف در این صنف تعطیل شده اند.


رئیس اتحادیه نبات و آب نبات سازان که به گفته او تولید کننده‌های سوهان، باسلوق، شکلات و ۳۵ نوع شیرینی جات زیر نظر این اتحادیه هستند، درباره نحوه تأمین شکر و روغن مورد نیاز واحد‌های زیرمجموعه خود می‌گوید: فعلا کارخانه‌های استان شکر ندارند، اما ما نیاز خود را از استان‌های جنوبی تأمین می‌کنیم. محمد فرزانی می‌افزاید: هرچند قیمت در آنجا معادل نرخ مصوب است، کرایه حمل هر کیلو ۷۵۰ تومان است و همین موضوع باعث تفاوت قیمت فروش ما از طریق تعاونی با قیمت مصوب دولتی شده است.


شورای گفتگو پیگیر اصلاح توزیع روغن و شکر

پای این مشکل به دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی نیز باز شده است و تولید کننده‌ها امیدوار به حل آن از طریق شورای گفتگو هستند. رئیس این دبیرخانه با اشاره به تلاش این شورا برای رفع موانع تولید می‌گوید: یکی از موانع تولید که در دبیرخانه مطرح شده، مربوط به کمبود روغن و شکر با نرخ مصوب برای واحد‌های تولیدی است که به این کالا‌ها به عنوان مواد اولیه نیاز دارند. بر این اساس پیشنهاد سازمان صمت و خانه صنعت، افزایش سهمیه خراسان‌رضوی به میزان نیاز استان است؛ همچنین آن‌ها تأکید می‌کنند که سهمیه استان باید در اختیار سازمان صمت استان قرار گیرد تا توزیع آن به درستی انجام شود.
به گفته علی اکبر لبافی، باید از طریق شورای گفت وگوی استان، پیگیر این موضوع شویم تا نحوه توزیع اصلاح شود.


به این مشکل در صحبت‌های مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز اشاره شده است. به گزارش اتاق بازرگانی، رئیس اداره صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره میزان نیاز صنایع استان به روغن و شکر می‌گوید: ماهیانه حداقل به ۳۰ هزار تن روغن و ۳۵ هزار تن شکر نیاز داریم، اما سهمیه کنونی استان، ۲۰ هزار تن شکر و ۴۴۳۵ تن روغن است. مقدار نیاز استان را به صورت مکتوب به وزیر صنعت اعلام و تأکید کردیم مقدار سهمیه‌ای که درنظر گرفته شده است، نیاز استان را تأمین نمی‌کند و واحد‌های ما دچار مشکل هستند.


به گفته قاسم کیومرثی، سهمیه روغن و شکر خراسان رضوی فقط ۳۰ درصد نیاز صنایع را رفع می‌کند. به نظر می‌رسد که در مراکز توزیع، مشکلاتی وجود دارد که شاهد چنین وضعیتی هستیم. از ۲۰ هزار تن سهمیه شکر استان هم تمام این مقدار جذب نمی‌شود. حواله‌ای به صنایع داده می‌شود که باید به تهران مراجعه کنند و هر کس زودتر مراجعه کند و نفوذ بیشتری داشته باشد، به شکر می‌رسد، اما برخی ممکن است با وجود در اختیار داشتن حواله، به شکر مورد نیاز خود دست نیابند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->